Onderwijs

(deels) op afstand

Graag geven we je hier een aantal tips voor het vormgeven van onderwijs (deels) op afstand.


  1. Overweeg het invoeren van een (gedifferentieerde) weektaak. Dit helpt je om de leerlingen te leren zelf hun werk te monitoren tijdens de afwisseling van 'school' en 'thuis' werk. Maak vanaf het begin de weektaak zo, dat er verschillend werk op staat voor de verschillende leerlingen in je klas. Maak groep A, B, C (D, E,...) en zet voor al die groepen het werk op de weektaak. De leerlingen weten zelf in welke groep ze zitten en dus wat ze van de weektaak moeten doen. Voor lagere klassen plan jij wanneer ze wat doen, de hogere klassen plannen zelf;

  2. Maak van het moment dat leerlingen nadat ze een paar dagen thuis geweest zijn voor het eerst weer in de klas zitten een vast inhoudelijk incheckmoment ten aanzien van zelf nakijken, inleveren, vragen stellen en checken of ze nog weten wat ze te doen staat. Een individueel incheckmoment per leerling werkt het fijnst als dit kort en frequent gebeurt. Maak er een gewoonte van;

  3. Overweeg een aangekondigd vragenspreekuur. Leerlingen krijgen de mogelijkheid om vragen te stellen en ontwikkelen tevens het uitstellen ervan, rekening houden met wanneer de mogelijkheid komt, vooruit kijken, zelf alvast aan andere oplossingen denken etcetera;

  4. Maak voor het eigen werk van meer- en hoogbegaafde leerlingen een duidelijk communicatiekanaal waarop zij steeds hun opdrachten kunnen vinden (weektaak, website, acadin) en inleveren;

  5. De woensdag geen school is niet zo'n gek idee. Geef samenwerkopdrachten tussen leerlingen uit de verschillende shifts die ze die dag via beeldbellen moeten doen. Zo voorkom je dat je klas uiteenvalt in twee groepen;

  6. Voer een portfolio in waar leerlingen zowel werk van school als van thuis in kwijt kunnen. Vanaf (ongeveer) klas 3 kunnen leerlingen bij de verschillende werken die zij in hun portfolio stoppen, benoemen welke vaardigheden of lesdoelen zij daarmee presenteren. Een portfolio is een uitgelezen manier om (formatief) verder te kijken dan de (summatieve) toetsresultaten en zichtbaar te maken wat de kinderen in deze afwijkende tijd ook geleerd en ontwikkeld hebben naast de reguliere stof;

  7. Overweeg om een uitleenmogelijkheid van smartgames te creëren. De leerling neemt een smartgame met een opdracht mee en maakt foto's van het werken ermee/de oplossingen. Nakijken gebeurt dan later (dus niet de oplossingen meegeven);

  8. Blijf het oefenwerk compacten en verrijken zoals je dat voor de lock down al deed;

  9. Zorg in het Periode onderwijs voor open, enthousiasmerende opdrachten waar leerlingen goed ook thuis onderzoekend mee aan de slag kunnen (zie ook de Handreiking Periode-onderwijs)

Terug naar 2e handreiking ivm Corona

VrijHoog | Langbroekerdijk 9 3972 NB| Driebergen | 06-20392587 | info@vrijhoog.nl